Hälsofreak eller godisgris?

En sak har alla varumärken gemensamt. De har en målgrupp. En grupp individer de vill nå, övertyga, bli omtyckta och valda av. Alla varumärkens hela existens hänger på just detta. Att de blir valda av sin målgrupp så ofta som möjligt.

Här kommer dagens pepp för att aldrig sluta vara nyfiken på ett varumärkes målgrupp.

För några år sedan jobbade jag med ett varumärke som sålde matgryn. Alltså, quinoa, bulgur osv. Vi blev ombedda att förmedla kundens varumärke och deras gryn till konsumenter som sa sig äta nyttigt, träna mer än snittet och prioritera sin hälsa. Om denna gruppen fanns det spaltkilometrar skrivna. Alla berätta ungefär samma historia.

Jag gjorde det jag gör i min roll. Sökte insikter om målgruppen som kunde göra vår kommunikation mer träffsäker. Det jag hittade var coolt.
Nämligen att hela den gruppen svenskar som kan klassificeras som hälsomedvetna också…
…är de som äter mer godis, chips och glass än genomsnittssvensken (!)

Målgruppen kunde alltså inte bara kategoriseras som hälsomedvetna utan också som riktiga godisgrisar.

Det trodde man kanske inte spontant.
Eller?

Tänk så fel det kan bli om man ser ”de hälsosamma” som enbart broccolifantaster. Om man gör dem endimensionella, för enkelhetens skull.

En av slutsatserna i vårt jobb blev iallafall att det var meningslöst att förmedla kundens varumärke och dess gryn från och med torsdag kväll till söndag lunch. Då hade nämligen de flesta av målgruppsindividerna checkat ut och var i unna-sig-land. Från söndag eftermiddag (när de började planera den kommande veckan) och veckans första dagar var de tillbaka i sina hälsomedvetna jag. Och mottagliga för kommunikation från varumärken som var nyttiga. Oerhört värdefullt för varumärket att veta och agera på.

Det jag vill få sagt är:

En sak har alla varumärken gemensamt. De har en målgrupp. En grupp individer de vill nå, övertyga, bli omtyckta och valda av. Alla varumärkens hela existens hänger på just detta. Att de blir valda av sin målgrupp så ofta som möjligt.

Därför måste vi – som ansvarar för och bidrar till dessa varumärken – alltid söka nya vägar att identifiera helt nya insikter om de vi vill skall välja dem. Magiska nuggets till insikter som gör att vi kan erbjuda och förmedla något som gör att målgruppen känner sig tilltalad, förstådd, sedd, hjälpt, road osv.
För riktigt vassa insikter kan liknas vi superkrafter för varumärken.

Dessutom skulle jag vilja påstå att det inte är särskilt svårt att bli bättre på den här grenen än sina konkurrenter. Alldeles för många (typ alla) tar fortfarande (!) fram en målgruppsdefinition som de sedan lever med alldeles för länge. Som om världen stod still fastän den snurrar snabbare än någonsin.

Ok. Det där är ju lättare sagt än gjort kanske du tänker nu.
Sant. Många av de bästa insikterna har varit resultatet av undersökningar och studier.

Men.
Säkert lika många har kommit för att varumärkesägare och konsulter har gjort det mest logiska man kan göra. Pratat med ett varumärkes potentiella och nuvarande kunder. Lyssnat på dem. Observerat hur de beter sig. Osv. osv. Varit nyfikna helt enkelt.

Så, har du läst så här långt (tack, btw) så vill jag utmana dig.
Berätta/skriv ner för dig själv vad du vet om målgruppen/målgrupperna för det/de varumärke(n) du ansvarar för eller bidrar till. Fråga dig sedan vilket av det som du vet som är riktigt användbart och som funkar för att wow’a dem. Som är sådär riktigt, riktigt vasst. Sedan frågar du dig vad du tror att du skulle behöva/vilja veta om dem – nu och framöver – för att verkligen kunna erbjuda och kommunicera dem något riktigt attraktivt.

Agerar du sedan på din lista, söker riktiga insikter och agerar på dem kan jag lova dig att varumärket kommer bli rikligt belönat. Trust u me.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.