Därför är det bra när ditt varumärke blir bortvalt

Det må låta konstigt men så är det. När någon medvetet väljer bort ert varumärke är det ett tecken på att ni gör något rätt.

Att ni varit tydliga med vad varumärket är/inte är, vad det tror/inte tror, vad det erbjuder/inte erbjuder osv. Att ni hjälpt folk förstå och känna för vem varumärket finns till för. Och inte.

För vi påstår att man måste bestämma exakt för vilka man finns till, verkligen förstå hur de funkar och sedan fokusera stenhårt på att nå fram till och attrahera dessa. Och då måste man naturligtvis samtidigt köpa att man väljer bort alla utanför den gruppen. Ta till sig att det liksom inte betyder något vad alla andra tycker och vill ha. 

Det tydligaste föredömet för mig är den fina italienska krogen jag såg som tydligt och med glimten i ögat förmedlade att de finns till för de som söker en kvalitativ och njutbar italiensk matupplevelse. Inte barnfamiljer.

Många varumärken finner detta ganska obehagligt. Upplever felaktigt att de väljer bort en massa möjligheter. Möjlig försäljning. Obekvämt. 

Varför inte hålla alla dörrar öppna? Jobba på bred front? Småflirta med alla? Vem vet vad som kan hända liksom? 

Svaret: Det värsta. Det värsta kan hända. Varumärket kan bli en sådan som är till för alla och ingen och som på sin höjd upplevs som ”helt ok”.

Som en sådan där person som man säger ”Hen är väl snäll” om. Hua! Likgiltighet. Ett varumärkes värsta fiende.

För varumärken handlar om relationer. Att bli vald om och om igen. Och relationer handlar om känslor. Alltså måste man våga väcka sådana. Positiva och negativa.  Och så länge man inte skadar någon eller gör något olagligt så är det ju bara de positiva som räknas. De som vinner hjärtan och skapar hållbara relationer. Det tjänar man pengar på. 

Hela denna texten skulle i och för sig kunna sammanfattas med ett av mina favorituttryck:

Strategy is sacrifice.

Så vackert. Så sant.

Relaterade inlägg