Blogg

Entreprenörer och mindre företag är beroende av vassa varumärken

99,4 procent av alla svenska företag har 0-49 anställda och definieras därmed som mindre. Det kan därför tyckas konstigt att de flesta riktigt bra aktörerna som erbjuder tjänster inom varumärke och kommunikation riktar sig nästan uteslutande till de 0,6 procenten som är medelstora och större. Eller?

Nej, det är faktiskt ganska logiskt, för det är bamsarna som har riktiga ekonomiska muskler.

Nystartade och mindre företag har sällan – av förklarliga skäl  – förutsättningar att lägga astronomiska summor på varumärkesutveckling, innovation och kommunikation (oavsett hur berättigat det må vara).

Har du varit eller är på ett mindre företag och letat hjälp med varumärke och kommunikation har du säkert märkt att det inte kryllar av leverantörer som ber om att få hjälpa dig. Och om du själv letat rätt på någon som verkar bra, så har du snart blivit varse om att ditt företag/varumärke är alldeles för litet för att vara intressant. Eller så har du börjat jobba med en byrå av något slag bara för att konstatera att ditt varumärke alltid hamnar längst ner på prioriteringslistan.

Detta må vara logiskt, men det är inte ok. Frågar du oss så behöver och förtjänar entreprenörer och mindre företag vassa varumärken och kommunikation mer än några andra. Att affärerna går bra hänger på att deras produkter/tjänster blir valda framför alternativen. Och den viktigaste förutsättningen för det är ju just varumärken som är tydliga och attraktiva för målgruppen.

Vi har bestämt oss för att vi skall hitta en väg som gör det ekonomiskt försvarbart eller till och med lönsamt att hjälpa mindre företag med deras varumärke och kommunikation. Därför har vi lagt mycket tid och kraft på att anpassa våra processer för att göra dem överkomliga för mindre företag att investera i.  

Dessutom har vi bestämt oss att vara en källa av inspiration och kunskap för dessa företag.

Därför kommer vår blogg främst fokusera på varumärken, design och kommunikation ur en modig uppstickares perspektiv. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev så får du en veckovis sammanställning av våra inlägg.

Kul att du läste första inlägget från nygamla The Brave Brand och hoppas du kommer tillbaka!

Similar Posts