Därför är varumärkesarbete inte frivilligt för mindre företag

Det finns inget företag i världen som är för litet eller för nytt för att jobba med sitt varumärke. Punkt.

Det är en sak att säga att man inte har pengar eller koll på vad man skall göra/hur man skall göra det, men att säga att det är för tidigt eller att man är för liten för att behöva bry sig om varumärke är dumt och det är fel.  För det är ju precis tvärtom.

Jag påstår alltså att mindre företag är mer beroende av varumärkesarbete än några andra. För att ha en fair chans att överleva. För att ha en fair chans att lyckas ordentligt.

Att starta nytt företag är precis som att få en bebis och sedan ha och ta ansvar för att den lever och frodas, på livstid. Och vilken förälder ger inte sin nyfödda bebis kläder, ett språk, tricks för att få uppmärksamhet och etablera kontakt, hjälp att ta sina första steg ut i världen? 

Att skicka ut sitt företag och dess erbjudanden i världen utan att ha en strategi för hur det skall växa och frodas genom att skapa relationer är inte ge det en fair chans.

Jag tror att ett starkt bidragande faktor till att huvuddelen av alla företag som startas försvinner ganska snabbt är att så många väljer bort varumärkesarbete – trots att detta alltså inte är frivilligt.  Jag påstår att ingen som startar eller driver företag 2021 och framåt har möjligheten att säga ”först och främst måste vi få businessen att funka och så får vi bry oss för sådant finlir sedan.” 

Man måste ge sitt företag förutsättningar att sticka ut, skapa (och vårda) relationer och utvecklas för att verkligen kunna bedöma om man har en företags-/produktidé som är stark och spännande. För hur skall folk kunna veta om de vill ha det man erbjuder om man inte gör allt man kan för att de skall veta att det finns, vad man erbjuder och varför det är så förbaskat spännande och bra? 

Varför du inte har råd att välja bort varumärkesarbete när du driver ett mindre företag

  • Det hjälper folk att identifiera och känna igen ditt företag och dess produkter
  • Det hjälper ditt företag att bestämma för vilka det finns till och därmed effektivt nå rätt människor
  • Det hjälper ditt företag att uppfattas som annorlunda och sticka ut från alternativen
  • Det skapar rätt förväntningar på ditt företag och dess produkter/tjänster (vilket skapar förutsättningar för kundnöjdhet och rekommendationer)
  • Det lockar rätt personer att vilja jobba på/för/med ditt företag (och leva dess varumärke)
  • Det skapar förtroende för ditt företag bland alla dess intressenter
  • Varumärket fungerar som en polstjärnan för ditt företag – guidar och peppar i rätt riktning 
  • Varumärket gör ditt varumärke och dess erbjudande enklare att välja

Varumärket gör ditt varumärke och dess erbjudande enklare att välja

Relaterade inlägg