Om varumärken som är övertaggade osv.

Om vi bara fick ge ett enda råd vad gäller varumärkesarbete så skulle det låta såhär:

Förenkla.
Förenkla. 
Förenkla.

Och sedan förenklar ni lite till.

Vi kan garantera att det inte finns något som ger större effekt. För det finns ju den här livsfarliga missuppfattningen att det gäller att täcka in allt. Som ju oftast bygger på en rädsla att missa någon eller något. Så man pepprar på liksom. För att träffa någon med något alls. Massa produkter. Massa flikar på hemsidan. Massa text.  Massa värdering skrivna med massa ord. Massa aktiviteter. Massa kampanjer. Massa allt. För massa människor (kännetecknas av en alldeles för bred målgrupp). 

När man i själv verket skall vara livrädd för att inte få fram det allra viktigaste.

För det skall alltid vara hotbilden: De saker som står i vägen för att varumärket effektivt når fram till sin målgrupp.

Därför vill vi att du/ni gör denna övningen nu direkt. Titta på ditt varumärke och alla de sätt och ställen som det möter sin målgrupp, och ställ frågan: ”Vad finns det för saker som skulle kunna stå i vägen för att jag/vi når fram med det allra viktigaste om varumärket”?

Allt det. Precis allt. Skall bort. 

Förutom det som verkligen hjälper till att föra fram och förmedla det ni vill att folk skall veta om varumärket just nu. Och tar du övningen på allvar kan det bli en hel del. Så, gör den snarast. Och fortsätt sedan med att ställa dig den frågan. För alltid.

Slutligen. Naturligtvis är det ju inte helt enkelt att veta vad man skall förmedla och vad man därmed/därför skall skall välja bort. Det är sådant som varumärkesstrategier finns till för. Och det är där vi kommer in i bilden och gärna hjälper till. Men även om du skiter i varumärkesstrategin och stretar på allt det går, så snälla ta till dig detta. Det är en genväg till att lyckas.

P.S. Om du vill få tydliga exempel på varumärken som gjort den här hemläxan så kolla in de här…

Relaterade inlägg